لوله بازکنی | تخلیه چاه شهریار

 گاز گرفتگی چاه فاضلاب

 گاز گرفتگی چاه فاضلاب

 

شغل و فعالیت تخلیه چاه از جمله کارهایی است که می تواند برای سلامت افراد تهدیدی به حساب بیاید. خبرهای متعددی از سراسر کشور در رابطه با مرگ کارگران حفر چاه در اثر گاز گرفتگی و مسمومیت های ناشی از تنفس گازهای دی اکسید کربن، سولفید هیدروژن و آمونیاک منتشر می شود که نشان دهنده آن است که گاز گرفتگی چگونه می تواند جان یک انسان را تهدید کند.

براساس گفته کارشناسان زمین شناسی، لایه های زمین دارای گازهای مختلفی است و حفر و تخلیه چاه می تواند باعث آزاد سازی این گازها و در نتیجه اختلال در تنفس و حجوم به ریه ها و در نهایت اشباع کردن کل ریه و منجر به مسمومیت فرد شود.

 

متاسفانه خبرهای ناگوار از مرگ افراد در اثر گاز گرفتگی در زمان حفر و تخلیه چاه فقط به کارشناسان در این حوزه خلاصه نمی شود. بسیاری از افراد در مناطق شخصی بدون آگاهی و تجربه کافی اقدام به حفر چاه می کنند و با مشکل گاز گرفتگی دست به گریبان خواهند شد و برخی می توانند نجات پیدا کنند اما عده ای زیادی در این راه جان خود را از دست خواهند داد.

 

گاز گرفتگی چاه به قیمت جان تمام می شود

برای آشنایی بیشتر با شخصی که از نزدیک با این مشکل دست به گریبان بوده است؛ صحتبی خواهیم داشت.

آقای مرتضوی مدت ۵ سال است که به فعالیت حفر چاه در کرج مشغول است و در این مدت بیش از ۵۰۰ حلقه چاه حفر کرده است و در کارنامه خود تجربیات بسیاری در زمینه تخلیه چاه در تهران دارد.

عمده چاه هایی که آقای مرتضوی تاکنون حفر کرده اند در ارتفاع های ۱۰ تا ۱۲ متر زیر زمین بوده است و به طور عادی تنفس در این عمق دشوار و سخت است و معمولا هایپوکسی یا همان کمبود اکسیژن اتفاق می افتد؛ در کنار آن آزاد شدن گازهای سمی می تواند فرد را دچار مسمومیت کند.

آقای مرتضوی می گوید بسیار پیش آمده که در این عمق ها به دلیل استنشاق گازهای آزاد شده، دچار سرگیجه و سنگینی سر و سخت شدن روند تنفس شوند.

وی می گوید بسیاری از دوستان من به دلیل بی دقتی و عدم رعایت اصول استاندارد در هنگام تخلیه چاه، دچار مسمومیت شده اند.

 

علائم مسمومیت با کربن مونوکسید

نشانه های مسمومیت با کربن مونوکسید

 

  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • کاهش سطح هوشیاری
  • از حال رفتن

 

 

 

 

 

 

 

درمان گاز گرفتگی

با تمام این تفاسیر اگر کسی در اطراف ما دچار گاز گرفتگی شد چه کنیم؟

انواع گاز فاضلاب گاز متان، آمونیاک، هیدروژن سولفوره، گاز منوکسید کربن، گاز کربنیک است که مسمومیت با این گازها باعث اشباع شدن ریه ها از گازهای سمی می شود بنابراین اولین و بهترین کار انتقال فرد به هوای باز و آزاد است.

دور فرد را خلوت کنید تا اکسیژن رسانی بهتر صورت گیرد و چشم و صورت او را با آب فراوان شستشو دهید.

لباس های آلوده را از تن شخص خارج کنید و در صورت دسترسی به کپسول اکسیژن، روند تنفس بیمار را بهتر کنید.

 

 

جلوگیری از گاز گرفتگی چاه فاضلاب

حفر چاه دارای اصول و استارنداردهای سختی است که باید رعایت شود و رعایت آن برای تضمین سلامتی و حفظ جان کارگران لازم است.

امین کاران با بکارگیری از کارگران حرفه ای برای فعالیت های حفر چاه، تخلیه و لایروبی چاه در امن ترین حالت ممکن اقدام به رفع مشکل می نماید.

از جمله مواردی که توسط نیروهای امین کاران رعایت می شود شامل:

  • در حفر چاه حداقل یک کارگر در عمق و یک کارگر دیگر در دهانه چاه حضور دارد.
  • باید از طناب و ریسمان های ایمن استفاده کرد تا افراد مقنی سقوط نکنند.
  • انتقال صدا از درون چاه به بیرون غیر ممکن است اما صدا از بیرون به راحتی به درون چاه منتقل می شود بنابراین استفاده از آیفون های انتقال صدا برای برقراری ارتباط مستمر لازم است.

 

 

آیا گاز گرفتگی چاه فاضلاب فقط برای کارگران حفر چاه اتفاق می افتد؟

خیر.

گاز گرفتگی در اثر چاه فاضلاب می تواند برای ساکنین نیز خطر آفرین باشد. نشتی گاز به داخل و یا پر شدن چاه و تاخیر در تخلیه چاه می تواند این گازها را وارد محیط سرویس بهداشتی کرده و منجر به مسمومیت ساکنین شود.

هنگامی که چاه فاضلاب بیش از ظرفیت خود پر شده باشد گازهای سمی به بیشترین میزان انتشار خود می رسند.

این گازها به دلیل اینکه سبک و معلق در هوا هستند به راحتی از طریق لوله های فاضلاب به سمت بالا حرکت کرده و وارد طبقات خواهد شد. این مشکل طبقات بالاتر ساختمان را بیش از طبقات پایین درگیر می کند زیرا میل حرکت گازها بیشتر به سمت بالا است.

تاخیر در این رفع مشکل و عدم مراجعه به کارشناسان حرفه ای می تواند باعث بروز مسمومیت هایی برای کودکان و اقشار حساس مانند میانسالان و بانوان باردار شود.

مجموعه امین کاران با نیروهای حرفه ای و مستقر در کرج و تهران، در اسرع وقت به تمام مناطق این دو کلان شهر ایران آماده خدمت رسانی است.

 

نظر بدهید

تماس فوری